Etykiety

dom (5) komputer (9) kuchnia (4) opinie (9) podróże (2) porady (7) rower (1) rozważania (1) sprzęt (23) technika (4) testy (5) wiara (1) zdrowie (3)

niedziela, 7 lutego 2010

Naprawa baterii wannowej gdy za ciężko chodzi przełączanie prysznica.

Zawór przełączający wodę z kranu na prysznic za ciężko chodził, trudno go było podnieść.
Już kiedyś miałem taki problem i nigdzie nie znalazłem jak naprawić. A hydraulik bierze co najmniej 30 dychy.
Po dwóch latach znowu to samo się zrobiło. Teraz postanowiłem opisać to w sieci
Czyli:
Naprawa baterii wannowej (łazienkowej) dwu otworowej z prysznicem, krok po kroku.
1. Zakręć całkowicie wodę ciepłą i zimną zaworami głównymi w pionie.
2. Przygotuj sobie:
- kilka śrubokrętów różnych, klucz angielski nastawny
- olej silikonowy w sprayu lub zwykły
- szmatkę do czyszczenia z brudu
- uszczelka pierścieniowa gumowa małej średnicy ( ja nie musiałem wymieniać, była dobra)
3. Odkręć u dołu wąż prysznicowy

4. Odkręć uchwyt zaworu przełączającego
 . w kanale prysznicowym jest śruba mocująca uchwyt przełączający
. trzeba od dołu wymacać śrubokrętem śrubę  i trzymając u góry uchwyt przełączający odkręcić śrubę  
  lub zablokować śrubę i odkręcić uchwyt.
. śruba odkręca się w prawo, a uchwyt przełączający w lewo
. ta śruba nie wypadnie, bo jakoś jest przymocowana na stałe ( przynajmniej u mnie tak jest)
5. Po zdjęciu uchwytu widzimy inną cylindryczną część z gwintem, odkręć ją kluczem nastawnym
  lub ręką w lewo, i zdejmij
. trzeba ją oczyścić szmatką z brudów ( głównie osad wapienny ) i nasmarować olejem
. miałem dużo osadu i użyłem delikatnie do zdrapania osad śrubokręta
6. Ukazuje się zawór mosiężny (u dołu jest sprężyna) a na nim uszczelka
. zawór można podnosić i opuszczać
. trzeba go oczyścić z brudów ( głównie osad wapienny ) i nasmarować olejem silikonowym
. ewentualnie wymienić uszczelkę gumową
. nie wiem czy go można w całości jakoś wyjąć z kranu, ale na razie nie było takiej potrzeby
7. Po nasmarowaniu należy go wpasować tak, żeby swobodnie się podnosił i opuszczał ( łatwe)
8. Nałożyć na niego tą cylindryczną część i dokręcić ręką lub kluczem do wyraźnie wyczuwalnego oporu bo potem znowu robi się luźna, widocznie taki jest gwint
9. Nakładamy uchwyt i trzymając śrubę dolną od dołu śrubokrętem przykręcamy go.
. uwaga: w tym czasie może się trochę przekręcić ta cylindryczna część, jak za słabo dokręciliśmy
. trzeba więc od nowa mocniej przykręcić
10. Sprawdzić, czy zawór dobrze chodzi i dokręcić prysznic, włączyć wodę.
Uwaga - w roku 2017 kupiłem baterię, gdzie nie można było wyjąć części cylindrycznej, ale można było wnętrze oczyścić i nasmarować.

Opisałem to dosyć szczegółowo i wydaje się być skomplikowane, ale naprawdę nie jest trudne.
Wszystkie etapy starałem się pokazać na fotkach.
Nie wpadajcie w panikę, jak coś może być inaczej niż u mnie – może jest nawet łatwiej w innych typach.
Dobrze jest robić, jak są sklepy czynne, bo wtedy można kupić uszczelkę czy inną część ( np. sprężynę).

Przy okazji podaję link opisujący naprawę baterii dwuzawodowej ( są tam też inne ciekawe porady ):
http://www.leroymerlin.pl/porady/bateria-dwuzaworowa--wymiana-uszczelek,1102435389.html

2015-06-15 - naprawiałem ponownie, dodałem więcej zdjęć



















































































67 komentarzy:

  1. Świetnie - bardzo mi się ten opis przydał - lepszy niż na forach budowlanych a nawet w elektrodzie :). Dodam że w punkcie 5. u mnie nie było żadnego miejsca, które można uchwycić czymkolwiek do odkręcenia ( a właściwie wykręcenia ) przełącznika prysznica - skuteczne okazało się chwycenie kluczem hydraulicznym ( takim z zębami ) za nagwintowaną rurkę z dołu - tą, na którą nakręcamy wąż prysznica. Okazało się, że rurka ta wykręca się z baterii i wtedy przełącznik prysznica wypada dołem - dalej tak jak u przemiłego Darmagedona. Z Panem Bogiem :). Jery.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I jeszcze raz przekonałem się, że jak czytać to od deski do deski. Po przeczytaniu darmagedona zabrałem sie do roboty i sporo się namęczyłem i nakombinowałem, żeby to porozkładać. W końcu siadam do kompa żeby odpocząć (elementy przełącznika moczą się w odkamieniaczu)i już "tylko tak" zaglądam w dalszą część a tam u anonimusa jak byk to wszystko nad czym się tak męczyłem. Ech czytać, jak już to do końca. ;-)
      JA

      Usuń
    2. Budowa baterii to wolna amerykanka - dlatego ważna jest każda praktyczna informacja bo nabywamy wiedzy i oszczędzamy kasę na 'fachowców'. Waże że ci się udało.

      Usuń
    3. Co do punktu 6-go, to oczywiście, że cały zawór jest wymienialny (zawsze tak jest inaczej cała bateria byłaby niewykonalna technologicznie). Po odkręceniu węża pierwsze co się widzi, to wewnętrzny 6-kąt). Trzeba najpierw rozebrać górę, potem włożyć tam imbus, a jak nie mamy to śrubę z łbem 6-kątnym. Odkręcić z baterii.
      Problem w tym, że dostać zamiennik to jest sztuka (dosłownie każdy producent ma jakiś swój rozmiar, patent, itd.).
      U mnie poszedł gwint w części opisanej w pkt.5 i... cała bateria do wymiany, choć szukałem zamienników parę dni.

      Usuń
    4. No tak. Można powiedzieć, że każdy chce zarobić na swoim, a klient za to słono płaci.
      Dziękuję za istotne informacje o możliwości rozbiórki.

      Usuń
    5. "kluczem hydraulicznym" lepiej nie chwytać za gwint tylko do wykręcenia tej części użyć klucz imbusowy (jego rozmiar ok. 16mm)
      Przy okazji warto zwrócić uwagę, że do wykręcenia perlatora z wylewki baterii trzeba mieć specjalne narzędzie, bo próba wykręcenia za pomocą klucza płaskiego prowadzi do bezpowrotnego jego zniszczenia.Małe 2 spłaszczenia na obwodzie okrągłej nakrętki perlatora wskazują miejsca w które należy włożyć "pazury" wspomnianego narzędzia.
      Oczywiście żeby o tym się dowiedzieć, perlator usiłowałem wykręcić kluczem płaskim z opisanym skutkiem :(

      Usuń
    6. Dobra uwaga. Dzięki Bogu u mnie się nic nie stało, ale będę pamiętał.

      Usuń
    7. Już od paru lat perlatory wkręcam "ręką" przez np. ręcznik. Nie ma problemu, żeby raz na kwartał spontanicznie przeczyścić

      Usuń
    8. Każdy sposób jest dobry. Dzięki.

      Usuń
  2. Jak widać są różne typy baterii. Twoja uwaga może się przydać - trzeba sobie pomagać i nie nabijać kabzy fachowcom :). Bóg z tobą.

    OdpowiedzUsuń
  3. a jak naprawić taka klasyczna czyli z kurkami a nie mieszaczem i co ma przełącznik w kształcie małej wajchy i wyglądająca jak ta
    http://www.armatura-polska.pl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/r/e/retro_classic_bateria_wannowa_384-120-00.jpg

    OdpowiedzUsuń
  4. Kiedyś naprawiałem ale już nie mam w domu takiej baterii więc nie pokażę ci co i jak. Zwykle miałem z nimi problem bo woda ciekła i trzeba było wymienić uszczelki albo całą głowicę. Podaję ci linka, gdzie jest opisane, jak naprawiać tego rodzaju baterie: http://www.leroymerlin.pl/porady/bateria-dwuzaworowa--wymiana-uszczelek,1102435389.html Na tym portalu są też inne ciekawe porady. Wiadomo, że najlepiej jak ktoś praktycznie pokaże, ale dobre i to. Pozdro.

    OdpowiedzUsuń
  5. francuzem przykręcasz ale paści to straszne

    OdpowiedzUsuń
  6. Tego właśnie szukałam - dziękuję za taki dokładny opis :)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A proszę bardzo. Jak mi się znowu zepsuje to może nakręcę filmik - będzie jeszcze dokładniej:) Na razie działa OK.

      Usuń
  7. witam, mam taka baterię jak na zdjęciu tylko że przymocowaną do ściany, dziś zaczęła kapać, jak znaleźć przyczynę i jak ten problem naprawić? proszę o pomoc.

    OdpowiedzUsuń
  8. Rozumiem, że boisz się samodzielnie naprawiać i kompletnie się na tym nie znasz, najlepiej więc poproś o naprawę kogoś, kto choć trochę kuma o co chodzi.

    OdpowiedzUsuń
  9. Hej, a mi dziś odkręcił się (?) ten dzyndzel za który się podnosi i blokuje przełączenie i nie wiem co mam robić z nim? Muszę wszystko rozkręcić żeby to znów przymocować?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzyndzel górny trzyma śrubka u dołu - widocznie się odkręciła. Nie ma wyjścia, trzeba zrobić jak opisałem. Chyba że masz inny typ kranu - wtedy sam kombinuj.

      Usuń
  10. "nie wiem czy go można w całości jakoś wyjąć z kranu,"

    Można. Należy tę górną część nad wylewką wkręcić, by wyszedł od dołu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A dziękuję za radę. Przy następnej naprawie skorzystam.

      Usuń
    2. A ja dziękuję za założenie tego tematu. Bardzo mi pomógł. Mogę tylko dodać, że od spodu u mnie jest taka część wykręcana na klucz imbusowy 10 i po odkręceniu jej można od góry kręcąc ten zawór w prawo, wykręcić go, bo wyjdzie dołem, a w tym tutaj zaprezentowanym modelu baterii, jest chyba odrobinę inaczej, ale zasada podobna się wydaje. Pozdrawiam.

      Usuń
  11. Bardzo dziękuję, materiał okazał się bardzo pomocny.

    OdpowiedzUsuń
  12. Dziękuję za pomoc! U mnie jest tak jak u pierwszego komentującego - żeby dostać się do zaworu trzeba wykręcić kluczem hydraulicznym ten gwint, do którego przykręca się węża od prysznica. Dodam jeszcze, że u mnie korek od zaworu prysznicowego nie jest przykręcany - wyciąga się go ciągnąc po prostu do góry.
    Z Panem Bogiem!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ważne, że naprawa była samodzielna. Także dzięki za komentarz. Im więcej informacji, tym lepiej. Z Bogiem.

      Usuń
    2. Witam serdecznie.A czym nasmarować ciężko chodzącą gałkę baterii? Ciężko się otwiera i zamyka wodę,nie mówiąc o regulacji ciśnienia ..

      Usuń
    3. Zależy od rodzaju kranu i mocowania gałki. Nie wszystkie da się odkręcić, niestety Trzeba poszukać w sieci, czy się ją odkręca od dołu czy z boku pod kolorową zaślepką. A niektórych w ogóle nie można odkręcić bez jakieś specjalnego klucza . Jeden kran musiałem wyrzucić, bo nijak się nie dało. Jak nie da rady odkręcić to warto oczyścić z osadu wapna tuż pod gałką. Czyściłem szmatką z octem i detergentem. Potem psikałem pod gałkę olejem silikonowym w sprayu - pomagało na jakiś czas. Jak nic nie pomoże to znaczy, że trzeba zacząć szukać nowego :)

      Usuń
    4. Czy to jest bateria o symbolu BKN 015D? Nypel z gwintem do którego przykręca się wąż prysznicowy wykręciłem kluczem imbusowym, reszty nijak nie idzie wyjąć. Nie chcę nic na siłę, nie wiem na jakiej zasadzie jest górna część zamontowana.

      Usuń
  13. Mam baterię BKN 015D, (made in China) podany opis rozbiórki przełącznika nie pasuje. Może ktoś wie jak z tym typem?
    Po odkręceniu prysznica zabrałem się do wykręcania od dołu (kluczem imbusowym 12mm), ale wykręciłem tylko nypel około 1,5cm, górna część została w korpusie. Od dołu nie ma żadnej śrubki, nie znalazłem sposobu jak wyjąć górną część przełącznika. A właśnie na niej są uszczelki które chciałbym wymienić, bo teraz mam fontannę. Bateria dobrze służyła 7 lat i pewnie jeszcze długie lata przed nią, o ile uda się te uszczelki wymienić. No ale jak, skoro nie idzie tego rozebrać.

    OdpowiedzUsuń
  14. Dziekuje dziekuje dziekuje rady wspaniale:) jak ja drobna kobietka to ogarnela to kazdy to ogarnie ;) coz za satysfakcja !!

    OdpowiedzUsuń
  15. Ogólnie ten patent z takim (pociągnąć i obrócić) przełącznikiem jest o kant d..y.
    Jak noy to może i ok, ale krótkim czasie gdy masz mokre ręce a jeszcze namydlone czy od jakiegoś płynu do kąpieli/szamponu (nie wspominając o starczych osobach) to może i pociągnąć się da ale już obrócić ....
    Kurr... czyż tak trudno zrobić ten dzyndzel kanciaty, jajowaty czy inny sposób ułatwiający mokrymi rękami obrót?
    Jeden pajac wymyślił a reszta klepie bez odrobiny sensonej korekty!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brawo, wreszcie ktoś odważnie się wypowiedział tego dziwacznego typu przełącznika.

      Usuń
  16. Dziękuje bardzo za ten wpis!Dzięki niemu nie musiałam prosić o pomoc męża po raz 20sty. Usterka naprawiona w 10 minut.

    OdpowiedzUsuń
  17. Dzięki za instruktarz, bardzo przydatny wpis!

    OdpowiedzUsuń
  18. Super opis! :)) Bardzo mi się przydał :) Dziękuję pięknie. Pozdrawiam milutko i cieplutko z rodzinką :)
    Z panem Bogiem! :)))

    OdpowiedzUsuń
  19. kurczee dzięki temu znowu u mnie w domu leci ciepła woda:))) bardzo dziękuje :))0 widzę, że na tym forum można spotkać bardzo miłych i pomocnych ludzi:)))) jestem wam dozgonnie wdzięczny:))
    niech
    Bóg wam błogosławi:))

    OdpowiedzUsuń
  20. Moczenie w odkamieniaczu chyba nie polecane? Zwykła oliwa spożywcza może od biedy być?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odkamieniacz może być, ale oleje spożywcze NIE! Taki olej może pomóc na krótko lecz z czasem się utlenia i twardnieje. Radzę stosować tylko oleje mineralne a szczególnie silikonowy.

      Usuń
  21. Dolaczam sie do podziekowan za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo dziękuję, poszło łatwiej niż sądziłem a efekt rewelacyjny!

    OdpowiedzUsuń
  23. a mój przełącznik prysznica nie ma sprężynki. Całość składa się z dolnej wkręcanej części na imbus M12, trzpienia który do niej dochodzi, takiej jakby przelotki wkręcanej od góry i grzybka (nakręcanego na ten trzpień).
    Czyli podobnie, ale trzpień nie ma sprężynki.
    No i też ciasno chodzi, cholernie ciasno, a jest nowy (stary miał oringi wyslizgane na zero a oringów nie idzie dopasować).
    Jak tego czorta rozruszać?

    OdpowiedzUsuń
  24. Wzorowy instruktarz godny do naśladowania 12 na skali do 10 :-) !!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję :). Ważne, że się przydał.

      Usuń
  25. Mój przełącznik nie opada po zakreceniu wody gdy był używany prysznic. Co kończy się ochlapaniem przy następnym odkrecaniu. Bateria nowa - dopiero co zamontowana. Na gwarancji. Co robić? Nasmarowac z zewnątrz czy reklamować?

    OdpowiedzUsuń
  26. Wzorowy instruktarz godny do naśladowania 12 na skali do 10 :-) !!!!!

    OdpowiedzUsuń
  27. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  28. Niedawno wymieniałem baterię łazienkową i niestety wydarzyła się awaria. Pękł mi całkowicie wężyk i niestety musiałem zakończyć proces wymieniania. Spojrzałem na wskazówki na https://www.stankan.pl/pekniety-wezyk-co-robic i udało mi się naprawić usterkę samemu. Mimo wszystko później było trochę sprzątania/

    OdpowiedzUsuń
  29. bardzo dobry opis skorzystam z niego, bardzo dziekuje za porade.

    OdpowiedzUsuń
  30. Pomocny artykuł, choć u mnie nie było żadnej sprężyny. Po prostu odkręciłem, napsikałem WD40 na zawór i tam do środka i już lekko chodzi ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ważne że się udało. Faktem jest, że od kilku lat jest mnóstwo modyfikacji baterii, ale zasada odkręcania jest podobna.

      Usuń
  31. Ja nigdy takich rzeczy nie naprawiałem, gdyż teraz ceny armatury są bardzo przystępne. Zdecydowanie wolę taki element wymienić na nowy. Mam również od niedawna fajne zestawy hydroforowe https://www.dostudni.pl/zestawy-hydroforowe,c11.html lecz ich akurat jeszcze nie miałem okazji przetestować.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tanie są, ale po co kupować nową, skoro można naprawić dużo taniej. Jako chrześcijanin nauczyłem się, że jak można zaoszczędzić pieniądze, które Bóg nam daje, to trzeba z tej opcji korzystać.

      Usuń
  32. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  33. Bardzo dziękuję za cenne uwagi i... dobrą wolę opisania tego problemu. Baaardzo mi pomogłeś.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że nadal ta porada się przydaje. Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  34. Porada Git. Prosto i zwięźle
    Smar z kosy na zawór i samo chodzi.
    U mnie, co prawda nijakiej sprężyny nie ma (ruda zjadła?), ale jest ok.

    OdpowiedzUsuń
  35. Porada git. U mnie co prawda nijakiej sprężyny nie ma, ale wszystko jak wyżej. Smar z kosy na zawór i chodzi, aż miło...
    Brawo Ty

    OdpowiedzUsuń
  36. Jak czytam niektóre wpisy z których wieje niemocą przy najprostszych problemach (bateria dwugłowicowa,tradycyjna cieknie),to aż nie mogę uwierzyć!!!!Przecież to,moim zdaniem, najłatwiejsza naprawa!Demontaż pokręteł,głowicy-łatwy;wymiana uszczelek-bezproblemowa!Z przełącznikiem prysznic/wylewka trochę gorzej,ale idzie sobie poradzić!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla wielu to nie jest problem, ale znam ludzi, którzy kompletnie nie znają się na technice, a nawet jak się znają to boją się cokolwiek popsuć i wolą poszukać pomocy. Znam też starszego faceta, który nigdy w ręku nie miał wiertarki (nie będę tu pisał dlaczego}.
      Jeśli więc to możliwe, trzeba pomagać innym choćby takimi poradami.

      Usuń
  37. Hydraulika to nie tylko naprawa przeciekających kranów. To szeroki zakres usług, które obejmują montaż instalacji wodno-kanalizacyjnych, instalacje grzewcze, a także naprawy awaryjne. Jeżeli szukasz profesjonalistów w tej dziedzinie, odwiedź https://rost.wroclaw.pl/. Znajdziesz tam zespół doświadczonych hydraulików, którzy zadbają o każdy detal.

    OdpowiedzUsuń
  38. Usługi hydrauliczne to jedna z tych rzeczy, które często bierzemy za pewnik, dopóki nie napotkamy na problem. Wtedy zaczynamy szukać profesjonalistów, którzy mogą nam pomóc. Możemy polecić stronę https://g.co/kgs/fwEXQE, na której znajdują się informacje o sprawdzonych hydraulikach. Pamiętaj, że regularne konserwacje mogą zapobiec większym problemom w przyszłości. Zawsze warto zainwestować w profesjonalną obsługę, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów napraw.

    OdpowiedzUsuń
  39. A jaki to typ baterii ? Producent? Mam identyczną i szukam do niej przełącznika natrysku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie wiem jaki typ, bo dawno już jej nie mam, a na baterii nie piszą ani producenta, ani typu.

      Usuń